- Een deel van de succesvolle content creators op het betaalde platform OnlyFans probeert de overstap te maken naar andere sociale media.
- Sommige makers van ‘adult content’ zijn hierin succesvol, maar anderen zeggen dat het lastig is om deals te sluiten met bekende merken.
- Om serieus genomen te worden, nemen sommige influencers afstand van OnlyFans.
- Lees ook: Dit is waarom OnlyFans toch besloten heeft porno op z’n platform toe te staan
Sommige sterren op het betaalde platform OnlyFans willen hun bereik vergroten en geld verdienen op mainstream sociale media. Daarvoor is het in bepaalde gevallen nodig om afstand te nemen van OnlyFans, dat bekend staat als platform waar onder meer ‘adult content’ op te zien is.
OnlyFans-creator Jenna Foxx, die sinds 2017 actief is in de porno-industrie, creëerde een nieuwe identiteit op sociale media om samenwerkingen met merken te kunnen aangaan als influencer op andere platforms. Ze maakte profielen aan onder een andere naam op onder meer Instagram en TikTok en plaatste daar content over modellenwerk, mode en lifestyle.
Foxx vroeg Insider om de namen van haar mainstream accounts niet te onthullen, om haar identiteit te beschermen.
Voor OnlyFans-makers die willen doorbreken op mainstream sociale media zijn deals met merken belangrijk. Het is dé manier waarop de meeste influencers in hun levensonderhoud voorzien en hun carrière als fulltime contentmaker vormgeven.
OnlyFans is nog steeds de belangrijkste inkomstenbron van Foxx. Maar om serieus genomen te worden door merken, vond ze dat ze een aparte online persoonlijkheid nodig had. "Je moet in zekere zin twee verschillende mensen zijn", zegt Foxx. "Sommige makers kunnen de adult content die ze op OnlyFans maken niet missen, dus dat is een beetje lastig voor mainstream merken."
Met ongeveer 354.000 volgers op haar mainstream Instagram-account, heeft Foxx kleine deals kunnen sluiten met merken als parfumbedrijf Dossier en huidverzorgingslijn Kiehl's, die haar producten hebben gestuurd in ruil voor posts over hun merken.
Het aangaan van betaalde samenwerkingen bleek lastiger, maar onlangs heeft ze toch een betaalde campagne gekregen van lingeriemerk Harper Wilde.
Zelfs seksmerken willen soms niet samenwerken met OnlyFans-sterren
Chloe Sasha, een OnlyFans-maker die ongeveer 165.000 volgers heeft op haar TikTok-account en 238.000 op Instagram, begon met OnlyFans om zichzelf en haar vier kinderen te onderhouden na een scheiding. Ze wilde dat tijdelijk doen.
Om de overstap te kunnen maken naar mainstream sociale media, profileert ze zich met haar hobby's fitness en koken en het geven van Spaanse les. Ze laat ook haar naam weg uit sommige van haar sociale profielen of gebruikt alleen haar voornaam.
Maar het blijkt nog steeds moeilijk om serieus genomen te worden door merken die op reguliere sociale media adverteren. "Veel bedrijven willen niet dat ze geassocieerd kunnen worden met onze sector", zegt Chloe. "Dus het is moeilijk om samen te werken."
Chloe zegt dat zelfs merken die seksspeeltjes of lingerie verkopen terughoudend zijn in het samenwerken met OnlyFans-makers. Veel van die merken willen alleen werken met pornosterren die miljoenen fans hebben of ze kijken naar influencers buiten de porno-industrie. "Ze willen gewoon niet in een niche actief zijn".
OnlyFans-creators lopen het risico dat ze hun accounts op bekende sociale media kwijtraken
OnlyFans-creators die op andere sociale media proberen door te breken, moeten goed kijken naar de richtlijnen van die platforms en aan merken duidelijk zien te maken dat ze geen risico vormen.
Verschillende creators zeggen tegen Insider dat hun accounts op TikTok, Instagram en Twitter werden afgesloten of dat hun account beperkt werd. Daarmee wordt het moeilijk voor hen om de aandacht te trekken van grote merken.
"Het is een risico voor bedrijven om de samenwerking met je aan te gaan als je accounts steeds afgesloten worden", zegt OnlyFans-creator Taylor Gunner, die ook 135.000 volgers heeft op Instagram.
Je wordt er ook doodmoe van als je net als Chloe steeds opnieuw een TikTok-account moet aanmaken. Dat heeft ze naar eigen zeggen zeker 20 keer moeten doen de afgelopen jaren.
"Ik ben een beetje opgebrand, omdat ik steeds opnieuw een account moet openen en daar dan hard aan moet werken", zegt Chloe. "Als je steeds opnieuw moet beginnen, kost dat enorm veel tijd."
Andere OnlyFans-sterren willen dat merken hen accepteren zoals ze zijn
Andere OnlyFans-creators, zoals Justine Jakobs, zijn van mening dat ze niet hoeven te verbergen wie ze zijn voor merken met wie ze samen willen werken.
Jakobs heeft zo'n 641.000 Instagram-volgers en zegt dat ze met haar ervaringen op pornogebied in bepaalde sectoren misschien wel een stapje voor heeft, zoals bij health en wellness.
"Iemand die pornoscènes doet, moet fysiek fit zijn", zegt Jakobs. "Je moet goed voor je lichaam en je huid zorgen."

Jakobs post op mainstream sociale media vooral over health, fitness en beauty en heeft deals gesloten met voedingsmerken. Terwijl de meeste influencers zichzelf alleen online pitchen bij merken, zoekt Jakobs hen ook persoonlijk op. Zo gaat ze naar evenementen waar bedrijven hun supplementen en huidverzorgingsproducten verkopen. Ze gebruikt dan een mediakit om zichzelf te pitchen.
OnlyFans-ster Rae Richmond, die onlangs op zoek is gegaan naar bedrijven om mee samen te werken, had ook succes bij merken in de fitness- en healthsector. Maar ook bij juwelen- en huisdierenmerken (ze plaatst regelmatig foto's van haar hond op sociale media). Onlangs sloot ze een deal met een voedingssupplementenmerk dat haar een vaste toelage en een commissie per verkocht product bood.
"Ze lijken zich er weinig van aan te trekken dat ik ook een creator van 'adult content' ben", zegt Richmond, die zo'n 6.200 volgers heeft op Instagram. "Zij benaderden mij en het is overduidelijk wat ik doe."

Gunner wist ondertussen een manier te vinden om met merken samen te werken via kleinere bedrijven en lokale merken. Met haar achtergrond als oud-marinier wist ze deals te sluiten met winkels die militaire uitrusting en wapens verkopen.
Gunner doet altijd achtergrondonderzoek naar de merken die haar benaderen en kijkt goed naar hun strategie op sociale platforms. Ook blijft ze zichzelf pitchen door duidelijk te maken wat haar onderscheidt als creator, van haar militaire achtergrond tot haar activiteiten op OnlyFans.
"Ik heb een aantal bedrijven gevonden die het heel fijn vinden om met OnlyFans-creators samen te werken, omdat ze begrijpen dat het een echte baan is en veel werk vereist", zegt Gunner. "Ik wil niks verbergen over mezelf of mijn merk alleen maar om wat betaald te krijgen."